Αρχική Για μας Επικοινωνία

Το ανάκτορο της Κνωσού - Ενότητα 9 - Ο Μινωικός πολιτισμός

Το ανάκτορο της Κνωσού - Ενότητα 9 - Ο Μινωικός πολιτισμός
Στο δεύτερο μάθημα, του ένατου κεφαλαίου, του βιβλίου της ιστορίας της Γ' Δημοτικού, με τίτλο "Το ανάκτορο της Κνωσού", θα μάθουμε για το έργο του μυθικού Αθηναίου αρχιτέκτονα Δαίδαλου,
το ανάκτωρο της Κνωσσού και τη διαρύθμισή του.

Στη μινωική Κρήτη υπήρχαν πολλές πόλεις. Οι μεγαλύτερες ήταν η Κνωσός, η Φαιστός, τα Μάλια και η Ζάκρος. Σε όλες αυτές τις πόλεις υπήρχαν μεγάλα ανάκτορα. Όμως, το μεγαλύτερο και πιο λαμπρό ανάκτορο ήταν της Κνωσού.

Σύμφωνα με την παράδοση ήταν έργο του μυθικού Αθηναίου αρχιτέκτονα Δαίδαλου. Έμοιαζε με μικρή πολιτεία. Ήταν τεράστιο και κτισμένο γύρω από μια πολύ μεγάλη αυλή. Είχε πολλά κτίρια με τέσσερις και πέντε ορόφους και χίλια πεντακόσια δωμάτια. Είχε απέραντους διαδρόμους, σκάλες, μεγάλες αποθήκες κι αμέτρητα εργαστήρια. Ήταν πολύπλοκο, πραγματικός λαβύρινθος. Στο ανάκτορο υπήρχαν και πολλά ιερά, στολισμένα με πέτρινα κέρατα ταύρου και διπλούς πελέκεις, που ήταν τα σύμβολα της μινωικής Κρήτης. Υπήρχε υδραγωγείο, που έφερνε νερό στα ανάκτορα από μακριά, και σύστημα αποχέτευσης.
Το ανάκτορο της Κνωσού - Ενότητα 9 - Ο Μινωικός πολιτισμός
Τα δωμάτια είχαν βεράντες και οι τοίχοι τους ήταν στολισμένοι με θαυμάσιες τοιχογραφίες, που απεικόνιζαν λουλούδια και πουλιά, ψάρια, δελφίνια, πρίγκιπες και αρχόντισσες. Ένα από τα ομορφότερα δωμάτια του ανακτόρου ήταν η αίθουσα του θρόνου.
Στο ανάκτορο ζούσε ο βασιλιάς με την οικογένειά του κι άλλα πεντακόσια άτομα: ιερείς, υπηρέτες, αποθηκάριοι, καλλιτέχνες και τεχνίτες.

Στις τεράστιες αποθήκες του ανακτόρου, μέσα σε ψηλά αγγεία, αποθήκευαν δημητριακά, μέλι, λάδι, κρασί, όσπρια και άλλα γεωργικά προϊόντα. Στα εργαστήρια αμέτρητοι τεχνίτες εργάζονταν καθημερινά κι έφτιαχναν αγγεία, κοσμήματα, υφάσματα, εργαλεία.

Όλων αυτών αρχηγός ήταν ο βασιλιάς. Αυτός κανόνιζε ποια προϊόντα έπρεπε να πουληθούν και τι θα έφερναν τα εμπορικά καράβια από τις άλλες χώρες.

Στο κάτω μέρος της σελίδας υπάρχει βίντεο με την αφήγηση του μαθήματος.

Στο μάθημα αυτό υπάρχουν τρεις ερωτήσεις που πρέπει να απαντήσουμε:

1. Περιγράφω ένα μινωικό ανάκτορο (εικόνα 2). Δικαιολογείται η φράση «ήταν πραγματικός λαβύρινθος»;
Το ανάκτορο της Κνωσού ήταν τεράστιο, κι έμοιαζε με μια μικρή πολιτεία.  Ήταν κτισμένο γύρω από μια πολύ μεγάλη αυλή, είχε πολλά κτίρια με τέσσερις και πέντε ορόφους και περίπου χίλια πεντακόσια δωμάτια, στολισμένα με τοιχογραφίες, που τα περισσότερα είχαν και βεράντες. Είχε μεγάλους διαδρόμους, πολλές σκάλες, κι αμέτρητα εργαστήρια, ενώ γύρω - γύρω από τα ανάκτορα, υπήρχαν τεράστιες αποθήκες. 
Το ανάκτορο ήταν ιδιαίτερα πολύπλοκο, με πάρα πολλά κτήρια το ένα δίπλα στο άλλο, που θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε σαν πραγματικό λαβύρινθο.

2. Ποιοι ζούσαν στο ανάκτορο;
Το ανάκτορο της Κνωσού - Ενότητα 9 - Ο Μινωικός πολιτισμός
Στο ανάκτορο ζούσαν ο βασιλιάς με την οικογένειά του, καθώς και άλλα 500 άτομα, που ήταν υπηρέτες, τεχνίτες, αποθηκάριοι, ιερείς και καλλιτέχνες.

3. Παρατηρώ την τελευταία εικόνα. Ποια προϊόντα θα μπορούσαν να αποθηκεύουν στα πελώρια αυτά πιθάρια οι Μινωίτες;
Το ανάκτορο της Κνωσού - Ενότητα 9 - Ο Μινωικός πολιτισμός
Μέσα στα μεγάλα αυτά πιθάρια οι Μινωίτες, μπορεί να αποθήκευαν δημητριακά, μέλι, λάδι, κρασί, όσπρια και άλλα γεωργικά προϊόντα.


Το ανάκτορο της Κνωσού - Τετράδιο Εργασιών (Βιβλίο)


Στο Τετράδιο Εργασιών υπάρχουν τέσσερις ερωτήσεις σχετικές με το μάθημά μας:

1. Γράφω στη θέση των αριθμών τις μεγάλες πόλεις της Κρήτης, όπου υπήρχαν ανάκτορα (1. Κνωσός, 2. Φαιστός, 3. Μάλια, 4. Ζάκρος). Τι παρατηρώ για τη θέση που χτίστηκαν; Ποιο συμπέρασμα βγάζω;
Το ανάκτορο της Κνωσού - Ενότητα 9 - Ο Μινωικός πολιτισμός
Οι θέσεις που χτίστηκαν οι πόλεις και τα ανάκτορα, ήταν κοντά στη θάλασσα, επειδή η ναυτιλία και το εμπόριο ήταν η βασική ασχολία τους, να είναι εύκολο να μεταφέρουν τα προϊόντα. 

2. Διαβάζω το κείμενο 5 και απαντώ. Ποιος ήταν ο ρόλος του βασιλιά στην οργάνωση του εμπορίου;
Ο βασιλιάς κανόνιζε τα πάντα, ποια προϊόντα έπρεπε να παράγουν, ποια από αυτά θα πουλούσαν, τι αντάλλαγμα θα έπαιρναν και τι θα έφερναν τα εμπορικά καράβια από τις άλλες χώρες.

3. Φτιάχνουμε με πηλό ή πλαστελίνη ένα μινωικό πλοίο σαν αυτό της εικόνας.

4. Φαντάσου ότι είσαι αγγειοπλάστης στην Κνωσό του 1600 π.Χ. και δέχεσαι την επίσκεψη ενός Φοίνικα εμπόρου που θέλει να αγοράσει αγγεία. Τι θα του έλεγες για να τον πείσεις να αγοράσει τα όμορφα αγγεία σου; Παριστάνουμε τον διάλογο στην τάξη.
Θα του έλεγα ότι έχω τα καλύτερα αγγεία του κόσμου, τα πιο όμορφα, με τα καλύτερα σχέδια και στην καλύτερη τιμή.
Το ανάκτορο της Κνωσού - Ενότητα 9 - Ο Μινωικός πολιτισμός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε πολύ, αν κατά την πλοήγησή σας συναντήσετε κάποια ανάρτηση που παρουσιάζει πρόβλημα, αφήστε σχόλιο ή στείλτε μας email.